torsdag 16 januari 2014

Mjölkpaket blir sött hus

Av gamla mjölkpaket kan man göra fina hus.
Längre ner får du se hur jag gjorde dem.








Husens skorstenar är gjorda av knappar eller toarullar.


Husen har fått runda fönster. 




Under husens tak gömmer sig godsaker eller annat smått. 

 Lägger man något gott i husen så har man en trevlig och personlig gå bort present. 


Så här gjorde jag:

1.Klipp isär ett diskat mjölkpaket eller likn.
2. klä in botten delen i papper/tapetrester.
3. Gör hål (fönster) i det inslagna paketet.
4.Fäst cellofan på insidan av husets fönster. 

5. Gör en kant runt fönster av papper.
6. Testa med att sätta i den övre delen av paketet i undre och klipp ev av en bit om du tycker huset blir för högt.
7. Ta över delen av mjölkpaketet och gör hål/fönster där det ska passa in.
8. Gör tak till huset av papper. Jag använde inslagningspapper.
9. Klipp kanterna med hjälp av mönstersax eller på fri hand.
10. På mina hus fäste jag på fler rader av papper. (Satte fast dem under varandra)
11. Häfta fast taket längst upp på mitten.
12. För snyggare kanter etc så kan man använda tejp/glitterlim/tygband...
13. Här satte jag en toarulle som skorsten.

Husen går att dekorera på många olika sätt, 
det är bara att sätta igång och låta fantasin flöda! ,-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar