lördag 10 januari 2015

Måla och sy på en gammal rullgardin


I flera år har vi sparat 2 st vita rullgardiner.
Först var tanken att vi kanske skulle behöva dem i något av våra rum.
När vi insåg att de inte passade i något fönster, så var det nära att de åkte till tippen.
Fast då kläckte min man den smarta idéen, att man kan måla på dem.
Kanske en kul grej att göra med barnen? Rullgardiner fick ligga till sig nått år till!
Nu äntligen har jag både målat och sytt av en rullgardin!!!
Nu har jag bara en rullgardin kvar :-)




Dessa fina förvaringspåsar och en väska gjorde jag av en gammal rullgardin. 


Så här gjorde jag:

 
 
 
1.Jag började med att måla på rullgardinens tyg med akrylfärger. 

2. När färgen torkat lade jag till svarta detaljer med svart vattenfast penna. 



 
3. Klippte isär tyget, till önskade storlekar. 
    Två bitar gick till förvaringspåsar och en större kvadrat till väskan. 
 
 

 Påsarna

 
 
4. Sydde ihop påsarna med min kära Husqvarna.
 
 
 
 
5. På påsens insida målade jag med svart, så att det blir en svart kant när man viker ut den.











Nu står påsarna i vår hall med en massa vantar och mössor i!




Väskan


1. här har jag sytt ihopsidkanterna och sist avslutat med att sy en bit båda hörnen längst ner.



 
2.Sydde fast två svarta band på insidan och avslutade med att sy fast en ficka,
som kommmer från en gammal jeanskjol. När jag vrängt väskan vek jag ut den svarta kanten.
 
 






En perfekt väska att ha till stranden i sommar!
 

 






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar