lördag 1 juli 2017

Gör dig en egen sommardagbok

Sommaren tycker jag är den bästa tiden för att hitta inspiration!

 När jag får lite mer tid för återhämtning och avkoppling sätts hjärnans kreativitet och lust igång. Det är så lätt att gå ut och inspireras av naturen och besöka nya platser. 

Ett enkelt och bra sätt att samla sina ideér, skissa och träna på att rita är att ha ett litet block som är enkelt att ta med sig. Jag tycker det är ett alldeles lagom sätt att utöva sin kreativitet under sommaren. 
Nedan kan se hur man gör en jätteenkel liten sommarbok!  





1. Mät och klipp ut papper i den storlek du önskar. Jag gillar att använda olika papper och kvaliteter i mina små skissblock. Ju tunnare papper du har desto lättare att sy och desto fler papper kan du ha i boken. 

2. Sy ihop papperna. Jag brukar först sy med raksöm och avsluta med att sicksacka. Du kan välja att sy med en neutral tråd men jag gillar att stygnen syns och väljer oftast en svart tråd.
Om boken har lite tjockare sidor kan du behöva hjälpa nålen ner genom pappret. Det går okså bra att sy för hand. 

Om sommaren när jag är ledig så blir det konstigt nog oftast mindre tid för mig att måla tavlor än när vardagen är igång och jag jobbar. Det beror på flera saker, som att man inte är hemma lika mycket och det är svårt att släpa med sig en massa färger. Barnen har sommarlov och man vill umgås med dem. 

Framförallt känns det som att jag behöver en liten paus från alla måsten. Man kan lätt tro att måla bara är lustfyllt! Jag älskar verkligen att vara kreativ, men för mig har det också blivit lite av ett måste. Då jag vill kunna arbeta med det en viss del/procent i framtiden, så behöver jag tid för att hitta lust och inspiration. Göra det som faller mig in och utan några måsten.
Då är sommaren den perfekta tiden!

Nu är jag redo för att samla inspiration och idéer i mina små böcker!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar