tisdag 30 september 2014

Förändra med serietidningar och Ducktejp!

Jag gillar att göra projekt som går snabbt och som inte är för pilliga.
Här kommer tips på två sådana.

Tapetsera med serietidningar:

För en tid sedan byggde min man en slags garderob till Thures rum (Thure 7 år)
Dörren/väggen som syns utåt tänkte vi tapetsera. Vi lånade hem ett gäng tapetprover och böcker med hopp om att enas om en med Thure. Det var lättare sagt än gjort... De tapeter som Thure gillade, tyckte jag var "hemska". (Han fastnade för typiska killiga tapeter, utan charm)
Det var några tapet som vi båda tyckte var snygga men de passade inte till en sådan lite yta.
Tillslut lämnade vi tillbaka tapetproverna utan resultat.
Då kom jag att tänka på att man kan tapetsera med sidor ur gamla serietidningar. Det gillade både Thure och jag! Jag letade fram de tidningar som var svartvita och gärna hade lite gulnande blad. Så här blev resultatet!




Väggen/dörren var först bara vit.
Jag rev ut sidor från några tidningar och satte huller om buller med hjälp av tapetklister.
Både under och uppepå som skydd.

Zorro, killigt men med charm tycker jag:-)



Sist satte jag på färgglada knoppar (från Ikea) som bryter av det svartvita. 

 

Ducktejp:

Senast jag var på Panduro, hittade jag denna fina ducktejp som jag blev förälskad i direkt!
Visste bara inte vad jag skulle använda den till...
Men när jag hittade stora siffror i kartong även dem på Panduro, så fick jag en idé: 


Stora siffror av kartong



Bara med siffror, ducktejp, sax och lagom tålamod...


 
Så blev siffrorna så här fina! 
Tejpen var väldigt enkel att arbeta med och ska vara väldigt tålig. 

 
 
Först använde jag endast ettan till Sixtens ettårskalas. 

Men nu bildar siffrorna talet 81 (vårt hus nr) på vårt garage.
Jag tänker definitivt använda ducktejp igen! 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar