torsdag 17 oktober 2013

Apelsin pumpor

Förra året kom min lillasyster hem till mig med riktiga pumpor och visade hur man kunde skära ut snygga mönster. Det var jättekul, kladdigt och de blev super snygga! (Se halloween 2012 på bloggen. Tyvärr ingen bild på min systers pumpa som var 10 ggr snyggare än min)
Men det krävde koncentration, beroende på val av svårighetsgrad... I år har jag tänkt att göra en enklare och billigare variant av apelsiner!

Först skär man av locket och skär ut innehållet med vass kniv.
Skrapa med sked, där du inte kommer åt med kniven. ( låt det vita vara kvar så den inte bli för tunn) Skölj ut och låt torka.
Skär ut det mönster du vill ha. Om du vill ha ljus i så gör lite hål med tandpetare/ grillpinne i locket.
Sätt ev. i en liten pinne ett av hålen.
Om du inte ska använda dem direkt, så ställ dom i kylen/frysen. Annars torkar apelsinen.
Roliga att servera tex godis i. Tänk på att använda frukt som inte är besprutad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar