onsdag 8 augusti 2018

Se dig omkring för att hitta inspiration

Det finns så mycket fina saker som vi stöter på i vår omgivning. Oftast går man bara förbi dem och tänker knappt på dem. De gånger jag stannar upp på min promenad och tittar på blad, blommor, havet, stenar, så upptäcker jag fler fina detaljer och former i naturen. Att sen ta sig tid och sätta sig ner och teckna av något ute i naturen är väldigt rogivande. Eller att samla med sig några föremål hem för att skissa av. 
 
Egentligen är jag inte så förtjust i att måla av saker, men de gånger jag gör det utan att sätta press på hur resultatet ska bli, så har det känts lite avslappnande. Ett papper eller en skissbok och penna är allt du behöver! 

1. Hitta något i din omgivning som du vill rita av. 
Jag hade samlat på mig lite tång och snäckor efter en promenad vid havet. 
2. Skissa av med blyerts eller med svart penna. 
Jag började lite lätt med blyerts men gick sedan över till tunn permanent svart penna. (Eftersom jag ville lägga till lite färger.)  
3. När skissen är klar kan man komplettera med vattenfärger eller akrylfärger. 
Jag satte mig ute och fyllde i med vanliga vattenfärger. 
4. Lägg till text, citat eller skriv dagboksanteckningar. 
Jag lämnade en tom sida för att skriva på vid senare tillfälle. 


Tips: Ha med dig en liten bok som du kan ha när du vill skissa av något när du finner inspiration. Här är bild från förra sommaren då jag var på Cypern. En morgon tog jag med mig min "minibok" och akvarellfärger och satte mig på stranden och målade av en fin liten kyrka.
Om du vill göra en egen liten skissbok som är lätt att ta med ut gå in på länken Här: Liten skissbok

Hoppas du blir inspirerad att ta dig ut! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar