tisdag 7 juli 2015

gå ut och måla

Denna årstid vill man göra det mesta ute.
Mitt målarblock är alltid med, så jag kan ta vara på den härliga tiden när det går att vara ute.



Sixten som är 1 ½ år älskar att vara ute. Då är det bra tillfällen att träna och skissa på idéer i mitt målarblock. Allt medans Sixten leker omkring mig.


En bricka funkar bra som hårdare underlägg för utemålning.


Förberedelse inför utemålning

Ofta när jag målar hemma vid olika tillfällen så "slänger jag in" överbliven/rester av färger i mitt målarblock. Just med tanke på att kunna använda när jag tex. tar med mitt block ut. Ibland gör jag tvärtom och förbereder med endast penna.

Här hade jag tidigare ritat ett par blommor med svart permanent penna i mitt block.
Sedan var det bara att sätta sig ute en solig vårdag och fylla i med vattenfärger.


Working progress...
 





Ett  enkelt sätt för att lätt kunna sätt sig ute och måla är att man först förbereder med att lägga färger i sitt block på lite olika sätt.
Då är det bara blocket, en svart penna som behövs och det är ju lätt att ta med.

Här har jag lagt rosa akrylfärg lite på måfå.
 
En stund ute och en svart penna, ger resultatet...
 
 












Här målade jag först med akvarellfärger hemma, med tanke på att det ska bli någon form av blommålning.
 
 

Efter en stund med svart permanent penna och svart akvarellfärg blev det så här.





Det allra enklaste och kanske bästa sättet för utemålning är att gå ut och titta, njuta, inspireras, måla och skissa av det vackra som finns omkring oss.

Hoppas du nu blivit lite inspirerad och sugen på att gå ut och vara
kreativ i sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar